⌠towarzyszÄ nam zawsze i wszÄdzie, pomagajÄ c w codziennym trudzie, dajÄ c nam czystÄ radoĹÄ, bez nich czĹowiek czuĹby siÄ Ĺşle na tym Ĺwiecie, bo ileĹź radoĹci daje nam tak piÄkna i rozumna istota jak pies. Ks. Jan TwardowskiDogoterapiÄ moĹźemy okreĹliÄ kaĹźdÄ formÄ terapii, gdzie odpowiednio wyszkolony pies wraz z terapeutÄ tworzÄ tandem, ktĂłry uczy dziecko wszystkiego co jest mu potrzebne , co moĹźe poprawiÄ jego funkcjonowanie i pomĂłc staÄ siÄ bardziej samodzielnym. Istnieje przynajmniej 5 powodĂłw dla ktĂłrych pies tak fantastycznie speĹnia siÄ w roli przyjaciela i terapeuty:
- nie ocenia
- nie wyznacza reguĹ i granic
- nie oczekuje i nie stawia warunkĂłw
- nie zabrania
Dogoterapia w naszym OĹrodku prowadzona jest od 9 lat. Tyle lat na peĹnym etacie pracuje tutaj suka rasy Alaskan malamute o imieniu Bajka. Terapia prowadzona jest indywidualnie dla kaĹźdego dziecka, w oparciu o wytyczone wczeĹniej cele kluczowe, ustalane wspĂłlnie z innymi nauczycielami rewalidacji dwa razy w roku. W trakcie zajÄÄ dostosowanych zawsze do moĹźliwoĹci i potrzeb dziecka , realizowane sÄ cele terapeutyczne takie jak:
- rozwijanie funkcji psychomotorycznych, usprawnianie i kompensacja zaburzonych funkcji
- doskonalenie nabytych wczeĹniej umiejÄtnoĹci i utrwalanie nowo zdobytych przez kontakt z psem, co dziaĹa motywujÄ co
- rozwijanie wiedzy z zakresu bezpiecznego postÄpowania ze zwierzÄtami, rozwijanie wĹaĹciwych postaw w stosunku do zwierzÄ t, wzbogacanie wiedzy na temat potrzeb, moĹźliwoĹci zwierzÄ t, poznanie ich praw, rozwijanie wraĹźliwoĹci i empatii
- prowokowanie do podjÄcia aktywnoĹci
- kreowanie pozytywnego myĹlenia umoĹźliwiajÄ cego stawianie czoĹa przeciwnoĹciom
- ksztaĹtowanie uczuÄ akceptacji i tolerancji w stosunku do zwierzÄ t
- budowanie poczucia wĹasnej wartoĹci, pewnoĹci siebie przez kontakt ze zwierzÄciem.
    Â

